یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا

یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا

یک ویراستاری ساده

دوشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۱۷ ب.ظ

دیروز پدرم متنی بهم داد تا آن را به pdf تبدیل کنم. وقتی آن را دیدم یاد سند و قواله‌های دادگاهی افتادم! به همان اندازه گُنگ و نامفهوم. به همین دلیل، دلم راضی نشد که آن متن نخراشیده و صیقل‌نداده را همینطوری تحویل بدهم.

معمولاً در این متن‌ها و گزارش‌ها چیزی که هیچ اهمّیّتی ندارد و برایش تره هم خُرد نمی‌کنند، زبان فارسی است؛ زبانی که گویاتر و رساتر از هر سند و مدرک دیگری به جهانیان ثابت می‌کند که ما هم وجود داریم. اگر زبان کشوری از بین برود، درواقع تاریخ و تمام هستی آن به فنا رفته است.

به هرحال، با اصرار من متن را از لحاظ دستوری و زبانی هم ویرایش کردم. پس از آن تازه متوجّه شدم که ویراستارها عجب وظیفه‌ی خطیری بر دوش دارند! درحالیکه معمولاً نویسنده‌ها اسم و رسم کسب می‌کنند و ویراستارها گمنام می‌مانند. میدانید که ویراستاری شغل آسان و بی‌دردسری نیست! زیرا ترجمه‌ی کتیبه‌ای شکسته و فرسوده که از یک تمدّن دورافتاده مانده باشد، کمتر آدم را عذاب می‌دهد تا خواندن بعضی از متن‌ها و ویرایش آنها!

متن مذکور، قبل و بعد از ویرایش:

1- تشکیل گروه مجازی درواتساپ برای دانش‌آموزان مدارس پسرانه ودخترانه، باهمکاری معاونت محترم پرورشی و فرهنگی‌هنری و همکاران پرورشی شهرستان که درراین راستا باتوجّه به تفاوت‌های سنّی برای مقطع ابتدایی دخترانه که استقبال بیشتری داشتند گروه واتساپ مجزا تشکیل گردید. که عموماً دراین گروه‌ها درراستای اهداف فرهنگی وهنری وانجمن‌ها ازفروردین ماه ۹۹ همراه وهمگام دانش آموزان ارجمند نسبت به پرکردن اوقات فراغت انها باتوجه به وضعیت بحرانی وقرنطینه اقدام گردید.

ویرایش من:

گروه مجازی واتساپ برای دانش‌آموزان پسر و دختر، باهمکاری معاونت محترم پرورشی و فرهنگی‌هنری شهرستان و سایر همکاران پرورشی تشکیل گردید. در این راستا، برای دانش‌آموزان دختر مقطع دبستان، با توجّه به استقبال بیشتر نسبت به سایر مقاطع، گروهی جداگانه ساخته شد. در این گروه‌ها عموماً سعی بر این بوده است که اوقات فراغت عزیزان، با توجّه به وضعیت بحرانی کنونی و قرنطینه خانگی، به خوبی سپری شود.

2-فراخوان مسابقه طرّاحی، نقّاشی وخوشنویسی بمنظور ایجادانگیزه واستقبال از برنامه‌ها وفعالیتهای کانون گروه های مجازی کانون شهیدرجایی ودریافت بیش از۳۰ اثر دراین راستا که همه‌ی آثار پاسپالتو گردیده و دربرنامه های پیش رو پس ازراه اندازی نگارخانه کانون شهیدرجایی ایوان آثار نصب وبصورت نمایشگاه مجازی منعکس خواهند شد.

ویرایش من:

به منظور ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و استقبال بیشتر از فعالیت های کانون شهید رجایی، مسابقه‌ای با موضوعات متنوّع طرّاحی، نقّاشی و خوشنویسی، در گروه‌های مجازی برگزار شد. در این فراخوان، بیش از 30 اثر هنری از علاقمندان دریافت شد که همگی، پاسپارتو گردیدند و به زودی، پس از راه اندازی نگارخانه‌ی کانون، به صورت نمایشگاه مجازی در معرض دید همگان قرار خواهند گرفت.

3-همزمان با قابلیت تشکیل گروه دربرنامه شاد کانون فرهنگی تربیتی شهید رجایی ایوان ۲گروه مجزای پسرانه ودخترانه راتشکیل وبافعال کردن انجمنهای مختلف ضمن نقدوبررسی اثار دانش آموزان در گروه های کانون که ۶ گروه مجازی وباعضویت  بیش از ۱۰۰دانش اشتراک گردید. دراین ۶  گروه کلاسهای مجازی  شبانه روز ازساعت ۸صبح تا۱۱شب درطول هفته امور اموزشی انجام گرفته است.

ویرایش من:

همزمان با راه‌اندازی برنامه‌ی شاد، 2 گروه مجزای دخترانه و پسرانه، برای دانش‌آموزان کانون ساخته شد. در این گروه‌ها، به همراه 4 گروه دیگر در برنامه‌ی واتساپ (جمعاً 6 گروه با بیش از 100 عضو)، از ساعت 8 صبح تا 11 شب و در طول هفته، فعّالیّت‌هایی آموزشی و فرهنگی انجام گرفته است که همچنان ادامه دارند.

4-علاوبر امور اموزشی .کلیپ های متعددی درراستای اهداف  انجمن ها ازطرف دانش اموزان ومدیریت کانون تولید وضمن اشتراک درگروه های ۶گانه مجازی کانون به مرکز استان بازتاب گردید.

ویرایش من:

در راستای اهداف مرتبط با هر انجمن، کلیپ‌های متعدّدی از سوی دانش‌آموزان و مدیریت کانون، تولید و به مرکز استان، بازتاب داده شد.

5-تشکیل انجمن ورزشی با رعایت فاصله ی اجتماعی در فضای باز با محوریت دوچرخه سواری برای دانش آموزان که گزارش تصویری آن به مرکز استان منعکس گردیده است.

ویرایش من:

با همکاری دانش‌آموزان کانون، در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ورزش دوچرخه‌سواری انجام و گزارش تصویری آن به مرکز استان فرستاده شد.


ویژهنمونه‌هایی از متن‌های ساده

پی‌نوشت 1: «پاسپارتو» یعنی «قاب‌ا‌ندازی».

پی‌نوشت 2: نظرتان چیست؟ چگونه می‌توان این ویرایش را بهبود بخشید؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۲۷
علیرضا

قند پارسی

نظرات  (۸)

باید بگویم که وااااااوووووو و خسته نباشید...
پاسخ:
ممنونم که خوندید. زنده باشید. :-)
خسته نباشید :)
پاسخ:
ممنونم از لطفتون. :)
چهار واحد ادبیات و ویرایش داشتیم. استادمون مجبورمون کرد مقاله هایی چاپ کنیم و درسهای ویرایشی ای که یاد میگیریم روش پیاده کنیم. مقاله های امتیاز دار هم حتی ویرایش های عجیب و غریب میخواستن گاهی!

خوب ویرایش کردید. خداقوت
پاسخ:
بله زیاده‌روی در ویرایش هم خوب نیست، مخصوصاً اگه به وسواس ختم بشه. ویرایش باید متن رو روان و خوانا بکنه.

متشکّرم.
چه جمله های نفس گیری! :]
دمت گرم :)
پاسخ:
هعی... باید باهاشون کشتی بگیری لامصّبا! 
دم خودت هم گرم، گل‌پسر. :-)
سلام علیکم
کار طاقت‌فرسایی بوده است. خدا قوت!
پاسخ:
علیکم‌السّلام جناب
امیدوارم کارم رو به درستی انجام داده باشم. 
سپاس. :)
راستی، مطمئن نیستم. اما شاید آن واژه «پاسپارتو» باشد. چند نفر آشنای اهل هنر دارم که این‌طور تلفظ می‌کنند.
پاسخ:
بله فرمایشتون درسته. اصلاح شد.
چه خوبه که مطالب رو با دقّت مطالعه می‌کنید. :)
۲۹ مرداد ۹۹ ، ۱۱:۵۳ مسعود پایمرد
حقیقت این است که اگر ویراستارها نبودند، ادبیات داستانی نیمی از حلاوتش و نگارش علمی، نیمی از خوانایی‌اش را از دست می‌داد.
ویراستاری کار شیرین، اما پرزحمت و دشواری است. به ویژه، وقتی قرار است متنی به صورت رسمی و وسیع منتشر شود و یا آن متن، مربوط به فرد مهمی باشد.
خوب از پس کار برآمدی علیرضای عزیز :)
برایت آرزوی موفقیت می‌کنم.
پاسخ:
بسیار موافقم. نمیدانم که آیا تلاوت قرآن کار کرده‌اید یا نه. ویراستاری در ادبیّات، حکم تجوید را دارد در تلاوت. اگر قاری خوش‌لحن و خوش‌صدا باشد امّا نتواند مخارج حروف را به درستی تلفّظ کند، تلاوتش چنگی به دل نمی‌زند. اصلاً تلاوت نیست، داد و فریاد است!
خیلی ممنونم... کارم بی‌اشکال نبود امّا تشویق شما برایم ارزشمند است. :)
کامتان روا، زبانتان روان، آقا مسعود مهربان. :-)

چه متنی خدا وکیلی !!!!

خدا قوت پهلوان !
پاسخ:
تن تان سلامت. :)
شما هم امتحان کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی