یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا

یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا

هیچکس جرئتش را ندارد

شنبه, ۳ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۱ ب.ظ

چند روز بود که می‌خواستم بروم کتابخانه، کتاب «هیچکس جرئتش را ندارد» را پس بدهم و چند کتاب نوجوان هم بیاورم. این روزها بیشتر داستان نوجوان می‌خوانم. تلخی و کسل‌کنندگی داستان بزرگترها را ندارد و سرزنده‌ام می‌کند. عصر که خواهرم را رساندم به کلاس زبان، سری زدم به آنجا. باران با درخت‌های آن اطراف، سلام و علیکی داشت.

کتاب موردنظر را گذاشتم رو میز تا خانم کتابدار آن را برگشت بزند. صورت گردی داشت، بدون آرایش، با مانتو خاکی. بی‌درنگ رفتم ته سالن، سراغ قفسه نوجوان. میان کتاب‌ها چشم چرخاندم. دنبال نویسنده‌های فارسی‌زبان بودم. هرکدام که زیرش نوشته بود: مترجم، از فهرست ذهنی‌ام خط می‌خورد. تصمیم گرفته‌‌ام تا مدّتی دراز، فقط داستان ایرانی بخوانم و بس. چرایش بماند. از ردیف‌های بالایی چیزی باب دلم نبود. خم شدم روی قفسه‌های زیرین. صدای دخترکی پیچید‌ در سالن که چیزی از خانم کتابدار پرسید. انتخاب‌هایم را کردم و کتاب‌دربغل راه افتادم.

خانم کتابدار درحالیکه با یک دست موس‌ را تکان می‌داد و با چشم‌هایش صفحه نمایشگر را می‌کاوید، گفت: «از مرکزی دو کتاب برداشتی، درسته؟»

کتابخانه مرکز استان را می‌گفت. چون آنجا درس می‌خوانم گاهی به کتابخانه مرکزی می‌روم و کتابی برمی‌دارم. با صدایی سرماخورده جواب دادم: «بله».

- اونجا هم ثبت نام کردی؟

- بله

- عجب! لازم نبود که. پول ازت گرفتند؟

- ظاهراً عضویتم تمام شده بود.

- آها. پس هیچی.

کتا‌ب‌هایی را که گذاشته بودم روی میز، به سمت خود کشید. با دست دیگرش موس را رها کرد و دستگاه تفنگ‌مانندی را روی کتاب‌ها گرفت تا خطوط سیاه‌و‌سفید پشتشان را بخواند. ناگهان سر بلند کرد و گفت: «دانشجویی؟»

جا خوردم. با همان صدای خش‌دار گفتم: «بله».

گفت: «ایلام؟»

به‌نشانه تأیید سر تکان دادم.

گفت: «چه رشته‌ای؟»

گفتم: «آموزش ابتدایی».

این را که شنید، چهره‌اش شکفت.

گفت: «چی می‌خوندی؟»

گفتم: «تجربی‌.»

بعد انگار چیزی به یادم آمده باشد، با همان صدای خش‌دار ادامه دادم: «رشته‌ام تو دبیرستان تجربی بود ولی کنکور ریاضی دادم.»

لبخند کمرنگی صورتش را رنگ زد. گفت: «باریکلا! معمولاً از ریاضی میان به تجربی‌. برعکسش رو ندیده بودم. کار سختیه.»

و من به این فکر می‌کردم که چندان هم کار سختی نیست و معمولاً ریاضی شرکت‌کنندگان کمتری دارد و کارت راحت‌تر است. ولی نگفتم.

همانطور که چشمش به صفحه نمایشگر بود، زیر لب گفت: «پس به سلامتی میشی معلّم.»

سرم را انداختم پایین. احساس رضایت داشتم. تشکّر کردم و کتاب‌به‌دست خارج شدم. تا الان نمی‌دانستم که شغل آینده‌ام چه ارج و قربی دارد پیش دیگران. اگر هم می‌دانستم، فراموش کرده بودم. اتفاق امروز، مرا در راهی که در پیش گرفته‌ام، مصمّم‌تر کرد.


موافقین ۱۶ مخالفین ۱ ۰۱/۱۰/۰۳

نظرات  (۸)

۰۳ دی ۰۱ ، ۲۲:۲۴ زری シ‌‌‌
وقتی با مامان بابای دانش اموزا سر و کله بزنین ارج و قرب و میفهمین XD
پاسخ:
دچار رعب و وحشت شدم. :)
۰۳ دی ۰۱ ، ۲۲:۳۳ زری シ‌‌‌
بیخیال :)
۰۳ دی ۰۱ ، ۲۳:۵۷ یاس ارغوانی🌱
لطفا معلم خوبی باشید با تشکر :)
پاسخ:
سعی می‌کنم :)
۰۴ دی ۰۱ ، ۰۶:۵۶ فاطمه صاد
تو دوران تحصیلم فقط یه معلم خوب تو ذهنم مونده، اونم معلمی بود که کتاب‌خوانم کرد و البته یادم داد کتاب هم مثل غذا سالم و ناسالم داره و روح هم مثل جسم نیاز به غذا داره ولی باید بهش غذای سالم داد.
خیلی خوب میشه اگر از الان در مورد کتاب‌ها نقد بنویسید و مشخص کنید که برای روح بچه‌ها خوبه یا نه :)
پاسخ:
چه معلّم خوبی. خدا حفظشون کنه.
دعا کنید که بتونیم تأثیرگذار باشیم. :)
۰۴ دی ۰۱ ، ۱۶:۰۲ فاطمه ‌‌‌‌
ایهام عنوان پست جالب بود!
هیچکس جرئت معلمی را ندارد؟ :))
پاسخ:
احسنت. :))
۰۵ دی ۰۱ ، ۱۰:۳۵ یک مسلمان ...
خیلی پست خوبی بود.
اتفاقا سر و کله زدن با مامان بابای بچه ها هم یه لذتی داره. من تجربه کردم. خیلی دوست دارم یه روز بیام پیشت...یا تو بیای (البته ما اصفهانیا خونه نیستیم، در جریان باش) :)
پاسخ:
در دوقدمی‌ات هستم حاجی. :)
امشب احتمالاً اصفهان باشیم.
۰۵ دی ۰۱ ، ۱۶:۴۷ یک مسلمان ...
من تهرانم!
به پرانتز دقت نکردی :))
پاسخ:
من ایلامم و تو‌ تهرانی! 
مبادا به بچه‌ها رو بدی که بدبختی :)
پاسخ:
هواشناسان از سیل و طوفان احتمالی بر اثر بارش حق خبر دادند!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی