یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا:)

یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا:)

سؤال پنجم

دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۹، ۰۷:۴۷ ب.ظ

ترجیح می‌دهید کتاب کاغذی بخرید یا الکترونیکی؟ :)

موافقین ۷ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۱۵

نظرات  (۳۰)

۱۵ دی ۹۹ ، ۱۹:۴۸ علیرضا گلرنگیان

خودم ترجیح میدم کتاب های ادبی رو کاغذی بخرم و کتاب های علمی یا تحلیلی رو الکترونیکی.

۱۵ دی ۹۹ ، ۱۹:۵۰ نوآموز __

کاغذی

پاسخ:
ممنونم از نظرتون.
آیا همه‌ی کتاب‌هاتون رو به صورت کاغذی تهیه می‌کنید؟ :)

سلام

عموما که طبعم به سمت الکترونیکی میره. بخاطر سهولت دسترسی

ولی کتابهایی که بخوام یادداشت بردارم رو الکترونیکی باید تهیه کنم الزاما و اون هم نسخه ای که بشه نوشته هاش رو دستکاری کرد، مثل نسخه ورد و یا پی دی افی که اجازه کپی کردن نوشته ها رو بده

پاسخ:
علیک سلام.
بله اتّفاقاً بیشتر کتابهایی که من هم خوندم، الکترونیکی بوده! 
البته برای من قیمت کمترِ کتاب‌های الکترونیکی، مهم‌تر از سهولت دسترسیه؛ چون بر خلاف شما بنظرم  دسترسی به کتاب‌های الکترونیکی همیشه هم راحت نیست! :)
یه سؤال، شما روی گوشی مطالعه می‌کنید یا کامپیوتر؟ 

صد در صدددددد کاغذی !!!!!

پاسخ:
ما ایرانی‌ها به بوی کاغذ تعصّب داریم!
۱۵ دی ۹۹ ، ۲۰:۰۰ تاکی تاچیبانا

آخ آخ آخ! جواب این یه پسته! نه یه کامنت :)

ولی معلومه که کاغذی :) همه‌شون رو کاغذی...

پاسخ:
پس منتظر چی هستی؟ بنویس برامون. :))
ولی جدّاً همه‌ی کتاب‌هایی که خوندی کاغذی بوده؟ باورم نمیشه! :/

البته تبصره داره :|

اگر که مشکلی با پولش نداشته باشم و یک منبعی که نگرانش نباشم برم با خیال راحت بخرم کتاب و...

یا مثلا کتابا به دستم برسند یا هر چیزی...

 

حتی اگه اون کتاب از لحاظ نوشتار افتضاح هم باشه کاغذیش ترجیح می دم...

 

آما !!! خب چون همچین چیزی نیست همون الکترونیک / :

پاسخ:
یعنی تعصّب‌مون هم تبصره داره. :)

یکی از مشکلات کتاب کاغذی توی دوران فعلی، همین دریافت‌کردن کتابه. خود من اگه کتابی رو سفارش بدم یا حتّی اگه از کتابفروشی شهر بخرم، دست‌کم سه چهار روز باید قرنطینه بمونه.

سلام :)

ترجیح می‌دم اگر قراره کتابی رو بخونم، که باز هم ممکنه بخونمش، مثل بعضی از کتاب‌های شعر، یا کتاب‌های منبع بعضی موضوعات، اون کتاب رو کاغذی بخرم :).

اما اگر قراره یک بار بخونمش، مثلا من معمولا رمان و داستان رو چند بار نمی‌خونم، یا الکترونیکی می‌خرم که قیمتش مناسب‌تره، یا از کتابخونه امانت می‌گیرم:).

پاسخ:
علیک سلام. :)
راهکارتون خیلی خوبه. علاوه بر شعر و منبع، بنظرم کتاب‌های مناسبتی هم باید کاغذی باشند؛ مثل سقّای آب و ادب که در محرّم خونده میشه.
من هم راستش دلم نمی‌کشه که یک رمان رو از اوّل بخونم! مگر پاره‌ای از اون رمان که خیلی قشنگ باشه. :)

پرسیدن نداره که!

قطعا کاغذی حس و حال بهتری رو منتقل میکنه

اما خب همه ی کتاب ها رو بخوایم کاغذی بخریم ورشکست میشیم :/ ناچارا گاهی رو میاریم به الکترونیک

پاسخ:
شکّی نیست. کاغذ فرزند مهربان درخته و کامپیوتر، فرزند خشنِ الکتریسیته! چشم لطیف ما هم با اوّلی بیشتر انس میگیره.

میتونم بپرسم که شما چه کتاب‌هایی رو به صورت الکترونیکی مطالعه می‌کنید؟

هم به دلیل امکان یادداشت برداری، هم به دلیل بزرگتر بودن صفحه لپ تاپ، هم به دلیل نور بهتر صفحه لپتاپ نسبت به گوشی، بنام روی اینه که از لپ تاپ استفاده کنم.


مثلا خواستن ال سی دی قوی بزنن روی گوشی، چشمم رو کور کردن با این قوی بودنشون!!! گوشی م خیلی چشمام رو اذیت میکنه... ولی برای زمان هایی که لپتاپ دم دست نیست از گوشی استفاده میکنم

پاسخ:
پس خوشا به حال شما که لپ‌تاپ دارین. خدا براتون نگه داره. :))
من کامپیوتر دارم و فرایند روشن‌کردنش کلّی حوصله میخواد! تازه کامپیوتر هم تا حدّی چشمم رو آزار می‌ده. :/

بله من هم مثلاً وقتی که سوار ماشین می‌شم از گوشی استفاده می‌کنم. حمل ساده، شاید تنها مزیّت گوشی باشه در زمینه‌ی کتاب‌‌خوانی!
۱۵ دی ۹۹ ، ۲۰:۵۲ میم مهاجر

سلام.

بستگی به نوع کتاب داره

اگر نیازمند چندین بار مطالعه، حاشیه نویسی و تمرکز خیلی زیاد باشه کتاب کاغذی

البته بعضی از کتاب های مرجع مثل لغت نامه که حاشیه نویسی و... ندارند به اون شدت اما حجیم هستند و نوع استفاده ازشون اقتضا میکنه رو هم باز کاغذی می گیرم

اگر تنها یک یا دوباره خونده بشه،حاشیه نویسی چندانی نداشته باشه، چالش برانگیز نباشه

جزو حوزه های اصلی مطالعه م نباشه

نسخه چاپیش تحت هیچ عنوانی موجود نباشه یا ارزش خرید نداشته باشه 

دسترسی بهش خیلی سخت باشه

و یا قصدم مطالعه ی تنها بخشی از کتاب باشه

نسخه الکترونیکی رو ترجیح میدم، اون هم epub 

اغلب با pdf کنار نمیام

مثل : رمان ها،کتاب های خاطره، کتاب های روان شناسی و خودیاری

البته بین این دسته ها استثنائاتی هم وجود داره

یه بخشی از کتاب های این دسته ها رو هم کاغذی میخرم

و قاعده ی شخصی که عموما در پیش می گیرم اینه: اگه نمی دونی کتابی که میخوای بخری ارزش هزینه ی چاپی رو داره یا نه ریسک نکن، کتاب رو الکترونیکی تهیه کن، بخونش اگر ارزش دوباره خواندن و انرژی و صرف هزینه ی بیشتر داشته باشه قطعا بعدش متقاعد میشی که نسخه چاپیش رو بخری! طی یه تصمیم قاطع و منطقی تر

 این قاعده برای من در صرفه جویی هزینه و حتی انرژی و زمان و کنترل جوزدگی خیلی مؤثر بوده

چون هزینه ی کتاب الکترونیکی اغلب خیلی کمتره و این ریسک قابل پذیرشه

و اگر کتاب ارزش مطالعه کامل نداشته باشه احیانا، راحت تر میذارمش کنار چون هزینه ش بهم فشار نمیاره و عذاب وجدان احتمالی و تبعات منفی هم کمتره

 

پاسخ:
سلام.
خیلی ممنونم از نظرتون که میتونست یه نوشته‌ی پُرو‌پیمان باشه به تنهایی. :)
درباره‌ی اونجا که گفتید استثنا هم داره، میتونم بپرسم چه استثناهایی؟ 

قاعده‌ی شخصی‌تون هم عالیه و یکی دیگر از دوستان هم بعد از شما بهش اشاره کردن.
با این حال تجربه بهم ثابت کرده که کتاب‌های الکترونیکی برای من مساوی هستن با خونده‌نشدن! فرضاً کتاب‌های هفت روز آخر، نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ، شب‌های روشن، صراط و کلّی کلّی کلّی کتاب دیگه دارم که در قفسه‌ی طاقچه‌‌ام روی هم تلنبار شدن به صورت مجازی!
در واقع حدس میزنم که مشکل من با کتاب های الکترونیکی عدم موازی‌خوانی باشه. یعنی گمان نکنم که با کتاب های الکترونیکی بشه موازی‌خوانی کرد وگرنه آدم بیچاره میشه از بس باید برای این‌کار به گوشی و کامپیوتر مراجعه کنه! (شاید هم از تنبلی‌ام باشه بی‌تعارف)
پس بااجازه این سؤال رو هم از شما بپرسم که موازی‌خوانی شما بیشتر کاغذیه یا الکترونیکی؟
 

سلام: )

تماما کاغذی !

پاسخ:
علیک سلام :)
وقتی همه میگن کتاب کاغذی، حسرت می‌خورم که چرا این همه کتاب الکترونیکی خوندم!

یک مطلبی استادمون می‌گفت این بود که چرا کتاب کاغذی رو بیشتر دوست و تمایل داریم.

 

اینکه آدمی بیشتر به چیز‌هایی کشش داره که طبیعی باشه. مزه و حسی که کتاب کاغذی داره اصلا و ابدا کتاب الکترونیکی نداره چون کتاب کاغذی خیلی خیلی طبیعی‌تر از کتاب الکترونیکی هست.

 

اما جواب خودم

قطعا کاغذی :)

پاسخ:
دقیقاً. منم همین احساس رو دارم. اصلاً کتاب رو باید نوازش کرد و در آغوش گرفت، بعد خوند!
تا اینجا که کتاب کاغذی خیلی طرفدار داشته. :)
۱۶ دی ۹۹ ، ۰۰:۱۷ محمد قاسم پور

با سلام

به عنوان یک فردی که دنبال کار تحقیقی هستم:

- چیزی که خیلی به دردنخوره، این کتاب‌های الکترونیکی هستش که نه قابلیت کپی دارن، نه صفحه‌ی کار مشخصه. حتی گاهی اوقات شناسنامه‌ی کتاب هم توش نیست. متاسفانه کتاب‌هایی که تو طاقچه و فیدیبو خریدم اینطوری بودن و خیلی به دردم نخوردن.

 

- کتاب‌های الکترونیک مثل کتاب‌های موجود در نرم‌افزارهای نور عالی هستند. چون همه چیز دارن: قابلیت کپی کردن، شماره‌ی صفحه و شناسنامه کتاب.

 

- برخی از کتاب‌های مرجع و پرکاربرد که باید از اول تا آخرش خونده بشه رو اگر آدم نسخه‌ی چاپیش رو داشته باشه خوبه. گاهی اوقات شیوه‌ی کار اینه که از روی یک کتاب مرجع مقاله رو می‌نویسم و بقیه‌ی کتاب‌ها رو نمی‌خونم، فقط مقاله رو با نرم افزار تکمیلش میکنم،

پاسخ:
علیک سلام آقا محمّد 
از معدود کسانی هستید که با کتاب الکترونیکی موافقند. :)
ممنونم از دیدگاهتون. بنظرم باید برای کتاب‌های شهید مطهری یک نرم‌افزار پیدا کنم. شما سراغ ندارید؟!
۱۶ دی ۹۹ ، ۰۱:۳۲ یک دختر شیعه

قطططططعا کاغذی

پاسخ:
ممنونم. :)

ترجیحم کاغذیه ولی

جیبمون نمیذاره

پاسخ:
پس هم‌دردیم اخوی!
کاش کتابخانه‌ها دوباره باز بشن.
۱۶ دی ۹۹ ، ۱۵:۴۸ آسـِ مون

سلام

کتاب واقعی رو ترجیــــــــح میدم:)

ولی حتی اگر ترجیح ندم هم بااید کتاب واقعی بخونم

چون خوندن توی گوشی و غیره خیلی به چشم آسیب میزنه

حالا اگر جیب اجازه نده به قول دوستمون در یکی از کامنتا،

میشه امانت گرفت!

پس کتابخونه و دوست و اشنا و همسایه به چه درد میخوره:)

پاسخ:
علیک سلام
چه ترجیح فوق‌العاده‌ای!
ولی من که نمی‌تونم کتاب از کسی امانت بگیرم توی این شرایط کرونا (بخوام هم خانواده نمی‌ذارن). شما چطور نمی‌ترسید! :)
۱۶ دی ۹۹ ، ۱۵:۵۳ آسـِ مون

گاهی هم ادم کتابی رو میخواد بخونه،ولی بحث جیب نیست

بحث اینه که نمیدونه ارزشش رو داره یا نه

قراره یه بار خونده بشه بعد خاک بخوره یا چی

تو این مواقع کتاب الکترونیکی به کمک میاد

و میتونه اون اطمینان رو به شما بده که بخریم یا نخریم

 

پاسخ:
دقیقاً... درود بر شما. 
۱۶ دی ۹۹ ، ۱۸:۳۰ امید شمس آذر

کتاب کاغذیه دیگه. مگه جور دیگه شم داریم؟ مگه میشه؟... . ولی بعضاً مقالات یا رسالاتی رو که قصد دارم فقط یه بار بخونم و بذارم کنار، به صورت الکترونیکی تهیّه میکنم.

حالا چرا؟ گوشی تلفن همراه (معمولاً هم هوشمند) توش هرچقدر هم پر باشه از کتاب الکترونیکی و صوتی و فیلم و عکس و آهنگ و بازی و برنامه، باز فقط "یک" وسیله از سری وسایل شخصی آدمه؛ امّا هر کتاب کاغذی "برای خودش" یک داریی شخصیه در محبوبیّت و انس و الفتی برابر با گوشی یا بالاتر. اگه آدم تعدادی زیادی کتاب داشته باشه، ببینید این احساس موانست چقدر بالا میره و شخص رو از تنهایی درمیاره. در حالی که گوشی هوشمند به خاطر همین هوشمند بودنش نیازی به بیشتر از یکیش احساس نمیشه و هر چی بخوای میتونی بریزی تو همون یکی. نوع ساده ش هم که اون مقدار قابلیّتهایی رو نداره که بشه جای کتاب رو بده.

پاسخ:
عکسی رو که رهبری و سیّد حسن نصرالله و سردار کنار هم ایستاده‌اند، دیدید؟ همین منظره‌ای رو داره که شما گفتید. چند تا قفسه پر از کتاب. :)
واقعاً این احساس داشتنه خیلی مهمه‌.
کتاب الکترونیکی اصلا وجود نداره! توی هپروته انگار. :(
البته کتاب کاغذی برای پُز دادن هم عالیه! :))

+ افسوس که هرچی جهان جلوتر میره، لذت‌های سنتی کمیاب‌تر می‌شن. لذّت‌هایی مثل آسمان پرستاره‌ی شب، مثل بوی کاغذ کتاب...
۱۶ دی ۹۹ ، ۱۹:۴۱ میم مهاجر

استثناء اون دسته ها کتابیهایی هستن که مطمئنم ارزششون بیشتر از یکبار خوندنه و یا کتاب هایی که به صورت الکترونیک یا امانتی خوندمشون و حالا میخوام برای خودم داشته باشم

مثلا کتاب های ادبیات مقاومت بعضا این طوری هستن، بعضی هاشون یکبار خوندنشون کافیه و بعضی ها هم ارزش چند بار مطالعه و مراجعه ی مکرر دارن

 

موازی خوانی من شامل یه سری کتاب الکترونیک و یه سری کتاب کاغذیه

اصلا یه دلیل موازی خوانی همینه

من یه زمانی ممکنه به صورت پیش بینی نشده جایی معطل بشم و یا جایی میرم که امکان حمل کتاب کاغذی رو ندارم، اینطور مواقع کتاب الکترونیک میخونم، معمولا همزمان چندتا کتاب الکترونیک رو همزمان تو برنامه م دارم که برای هر وضعیتی کتاب مناسب داشته باشم

 

+اینکه گفتید کششی به الکترونیک خوندن ندارین شاید به خاطر نوع موضوعاتی باشه که تو این بستر سراغشون میرین

فی المثل من اغلب نمی تونم کتاب های تحلیلی رو الکترونیک بخونم چون تمرکز زیادی میخواد، ذاتشون طوریه که حتی تو نسخه چاپی هم کند پیش میرن چه برسه به الکترونیک... 

پاسخ:
ممنونم از توضحیات کاملتون.
متاسفانه رغبتم به کتابهای ادب مقاومت کمتر شده.
مثلاً کتاب سربلند رو خوندم امّا چندان جذّاب نبود. چون خاطرات خیلی زیاد بودند و خسته کننده. همچنین به شخصیّت شهید حججی خوب نپرداخته بود. شهید مدام میگفت میخوام شهید بشم، یا یه گلوله بیاد بهم اصابت کنه! ولی توی کتاب اشاره نشد که دلیل این همه شهادت طلبی چیه. 
اگه مایل بودین کتابهای خوبی که در این زمینه خوندین رو در وبلاگتون معرّفی کنید تا ماهم آشنا بشیم.


+ بله همینطوره! یه کتاب علمی داشتم می خوندم به صورت الکترونیکی که از یکی دو صفحه فراتر نرفت. ولی حالا کاغذیش رو خریدم و طی سه روز، بیشتر از نصفش رو خوندم.
۱۷ دی ۹۹ ، ۱۷:۱۵ نوآموز __

نه ولی سعی ام رو می کنم:))

پاسخ:
ان شاءالله لذّت‌بردن از کتاب‌های کاغذی، همیشه نصیب‌تون بشه. :)
۱۷ دی ۹۹ ، ۲۲:۵۱ مسعود پایمرد

مدت هاست این موضوع رو در لیست چیزهایی گذاشتم که باید در موردشون بنویسم.

ولی اجمالا:

به نظر من بستگی به نوع کتاب و تمایلات و تخصص خواننده داره.

یک حکم کلی نمیشه در این مورد داد. ولی ترجیح میدم کتابی که دم دستی تره و مطلب کمتری برای تعمق داره رو الکترونیکی بخونم و کتابی که نیاز به چندبار خواندن داره یا مطالبش عمیقه یا میدونم بعدا احتمالا باید دوباره بهش رجوع کنم رو کاغذی تهیه کنم.

پاسخ:
اتّفاقاً آقا مسعود از کسانیه که خیلی دوست داشتم نظرشون رو در این‌باره بدونم. :)
من هم موافقم. البته من با اینکه رمان‌ها رو فقط یک دفعه می‌خونم و با اینکه نیاز به تعمّق هم ندارند، ترجیح میدم که کاغذی‌شون رو بخونم! لطف دیگه‌ای داره اصلاً.
۱۸ دی ۹۹ ، ۰۹:۳۳ محمد هادی بیات

سلام آقا علیرضای عزیز.

اول یه نکته ای بگم راجع به سوالی که مطرح کردین:

پرسیدین: «ترجیح می دهید کتاب کاغذی بخرید یا الکترونیکی؟»

یعنی از خریدن سوال کردین،

اما قطعا منظورتون «خوندن» بوده.

و چقدر جالب که همه متوجه منظورتون شدن و توی الفاظ گیر نکردن،

جالب بود :))

__________________

اگر صرفا خوندن باشه، کاغذی رو ترجیح میدم.

اما اگه قرار بر نکته برداری، خلاصه نویسی، تحقیق و پژوهش باشه، قطعا الکترونیکی علی الخصوص نرم افزارهایی که پر از کتاب هستن. واقعا سرعت آدم رو به شکل قابل توجهی افزایش میده که اصلا نمیشه با کتاب کاغذی مقایسه کرد.

ترجیح می‌دهید کتاب کاغذی بخرید یا الکترونیکی؟

برگرفته از a-g80.blog.i
پاسخ:
سلام آقای بیات عزیز
خوش آمدید به کلبه‌ی فقیرانه‌ی ما. :)
درود بر ریزبینی شما! خودم هم متوجّه شدم ولی دیگه تغییرش ندادم.

سپاسگزارم از دیدگاهتون. :)
جناب قاسم‌پور هم با شما هم‌عقیده‌اند در این زمینه.
راستش گمان نمی‌کردم که کتاب الکترونیکی به این اندازه طرفدار داشته باشه!
۲۰ دی ۹۹ ، ۲۳:۴۹ بنده خدا

با این قیمت ها که الترونیکی خون شدیم ولی هنوز دیدن چرخیدن توی بعض کتابخونه ها حالمون رو عوض میکنه و میزنیم به بدمستی و چندتا جام کتاب سهم ما میشه ... دیگه دیگه 

پاسخ:
ای جان!
امیدوارم اینطور بدمستی‌ها روزی ما هم بشه... :)
۲۳ دی ۹۹ ، ۰۳:۴۵ هانیه معینیان

قطعا کاغذی :)

پاسخ:
سپاسگزارم. :)
۲۶ دی ۹۹ ، ۱۰:۴۰ دُردانه ‌‌

به هزارویک دلیل، الکترونیکی

پاسخ:
یعنی مخالف سرسخت کتاب کاغذی؟ :)

۲۷ دی ۹۹ ، ۰۰:۱۷ محمد قاسم پور

اگر اشتباه نکنم، شرکت نور نرم افزار مجموعه آثار شهید مطهری رو داره که قابلیت هایی مثل جست و جو و کپی و ... داره.

پاسخ:
بله بله! پیداش کردم. دستتون بی‌بلا.
۲۸ دی ۹۹ ، ۱۵:۴۰ آسـِ مون

ترس نداره که

خودتون البته بهتر بلدین ولی خب

این همه خریدهارو ضدعفونی می کنیم و استفاده،

یه کتاب امانتی هم روش!

خرجش یه پنبه الکلیه که بکشین دور تا دور کتاب.

بعدم موقع خوندن کتاب؛یعنی وقتی دستتونه؛حواستون باشه به چشم و بینی و...دست نزنید

و بعدش دستتونو بشویید:)

تازه کتابی که از خونه کس دیگه اومده به مراتب از کتابی که از مغازه اومده میتونه بهداشتی تر باشه.

#مدافع_امانت_کتاب :دی

 

 

پاسخ:
خیلی ممنون و متشکّرم از راه‌حل‌تون. بله منم یکی‌دو روز پیش متوجّه شدم که کرونا فقط بیست‌و‌چهار ساعت روی کاغذ و مقوّا دوام میاره. :)
البته هرچه‌قدر هم با امانت‌گرفتنِ کتاب از دیگران موافق باشم، با امانت‌دادن موافق نیستم ابداً! D:
مگر اینکه طرف کتاب‌خوان قهّاری باشه...
۲۸ دی ۹۹ ، ۱۸:۳۳ امید شمس آذر

خب دست خودمون نیست مگه! نمیذاریم کمیاب بشن

 

پاسخ:
شاید! ولی بعضی چیزها دیگه دست ما نیست و در کمال تأسف دارن فراموش میشن. مثل خونه‌های خاطره‌انگیز تهران قدیم که حوض و ایوان و شیشه‌های رنگی داشتن. :)

کاغذی چیز دیگری است

پاسخ:
بله، بی‌تردید. :)
۲۸ دی ۰۰ ، ۱۰:۰۲ سید محمدرضا
سلام و خداقوت.
قطعا اگر امکان انتخاب بهم بدن کاغذی رو انتخاب می کنم. نه به یک دلیل، به هزار دلیل!
اما خب کتاب هایی هم بوده که به صورت مجازی بخونمشون.
پاسخ:
خود من هم تا کتاب کاغذی نباشه، دلم نمی‌کشه بخونم. ولی فناوری داره رشد می‌کنه و بعید نیست که در آینده‌ی نزدیک، کتاب‌های الکترونیکی جانشین کتابهای کاغذی بشن. پس چه بهتر که از همین حالا بهش عادت کنیم. :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی