یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا

یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا

برای انتخاب رشته (بازنشر)

پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۷ ب.ظ

مهلت انتخاب رشته برای کنکور کوتاه است؛ از چهاردهم تا هجدهم. دیروز به سرم زد که در این فرصت اندک، کمی تحقیق بکنم تا رشته‌ها را بیشتر بشناسم. بنابراین، کاغذی آوردم و این سؤال‌ها را نوشتم:

  • نام رشته؟
  • موضوع رشته؟
  • گرایش‌های آن در ارشد؟
  • دانشگاه‌های برتر آن برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد؟
  • درس‌های پیش‌نیاز آن در دبیرستان؟
  • به کدام تیپِ شخصیتی می‌خورد؟
  • چطور می‌شود در این رشته به درآمد رسید؟
  • شغل آزاد دارد یا باید در اداره‌ای استخدام شد؟ یا هردو؟
  • در محلّ کار، نیازمند کار تیمی است؟
  • چشم‌انداز آن در آینده‌ی کشور چگونه است؟

شما هم سؤالی اضافه کنید.

موافقین ۱۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۵/۱۴
علیرضا

نظرات  (۱۴)

لیستتون کامله نسبتا و اصلی ترینا رو نوشتید..

 

+اگر قرار است به خوابگاه بروم امادگیش را دارم؟  می ارزد به تحمل چالش های بیشمار و ...؟

 

 

پاسخ:
خوابگاه هم نکته‌ی مهمّیه. ازش غافل بودم.
۱۵ مرداد ۰۰ ، ۰۰:۴۹ هانیه معینیان

چه کار خوبی کردید. آفرین

انشالله موفق باشید

پاسخ:
از توجّهتون ممنونم.
هم‌چنین، ان‌شاءالله.

درس‌هایی که باید داخل اون رشته بخونین

پاسخ:
یا به عبارتی، واحد‌ها. :)

برای تجربی خب مهمتر از اینکه شغلش تیمیه یا انفرادی اینکه محیطش چطوریه ایا بهداشتیه و تمیزه یا نه 

شیفت و بیخوابی داره یا نه

 

و صد البته اینکه دوستش دارم یا نه

دوستش داشتن یا نداشتنش بخاطر فانتزی‌ها و تخیلات خودم و اطلاعات ناقصمه یا نه....

 

 

امیدوارم موفق باشین :)

پاسخ:
احسنت.
فانتزی‌ها توی ذهن همه‌ی ما هستند؛ مخصوصاً اگه درباره‌ی فلان رشته، انیمه یا انیمیشن یا فیلم سینمایی هم دیده باشیم!
لازمه خودمون رو آماده کنیم، برای رویارویی با واقعیّت.

لطف دارید. شما و تمام بیانی‌ها هم.
۱۵ مرداد ۰۰ ، ۱۷:۳۲ یاس ارغوانی

سلام چه سوالای خوبی مطرح کردید:)باید برم این سوالات رو‌بنوسیم و هر رشته ای براساس این سوالات و یکسری سوال های دیگه بررسی کنم 

 

پاسخ:
علیک سلام
خدا رو شکر که به‌کارتون اومد.
۱۵ مرداد ۰۰ ، ۱۹:۰۳ علیرضا ‌‌

کامل کامل بود فقط برای کسی که میخواد توی منطقه خودش تحصیل کنه، این فاکتور هم اضافه میشه که آیا منطقه مدنظر این رشته رو داره یا نه، اگه داره کیفیت دانشگاه و اساتیدش در چه حدی هست...

+البته رتبه هم مهمه:))

پاسخ:
آخ! علیرضا، نوشته‌ بودمش ها! روی کاغذم. دیگه یادم رفت اینجا بیارمش. بله، اینکه دانشگاه‌های اطراف هم رشته‌ی موردنظر ما رو دارند یا نه، باید بررسی بشه. به قول خودت، اگه هم دارند، باید ببینیم در چه حدّیه. :)
صددرصد. ولی میگن که باید از حالات خوش‌بینانه شروع کنی به انتخاب رشته. مثلاً از کامپیوتر شریف! :(
۱۵ مرداد ۰۰ ، ۲۱:۲۸ زهرا بیت سیاح

من یه سال موندم پشت کنکور به امید اینکه چمران بیوتک بخونم بعد ورودی نذاشت:) تمام آمال و آرزوهام به باد رفت!

و اما به این هم فکر کن که اقل‌کم تا چهار سال میتونی تو اون رشته دووم بیاری؟ چارت درسیشو دربیار و حداقل اسم درساشو ببین. همین چارت درسی مجابم کرد برم روان شناسی.

و دیگه اینکه خیلی به شغل های مستقیم اون رشته فکر نکنید. مثلا مگه همه روانشناسا باید درمانگر بشن؟ یکیش خود من:)) توانایی های خاصی اگه اون رشته میخواد دارین یا نه؟ حالا خوشبختانه حق تغییر رشته دارین. فوقش ترم دوم سوم میبینین که یه جای دیگه بهتره، تغییر رشته میدین.(البته فکر کنم دانشگاه به دانشگاه قوانینش فرق کنه ولی کلا تو گروه هایی که نزدیک باشن و خیلی دور نباشن معمولا راحت میشه تغییر رشته داد. یکی از دوستام ماشین الات کشاورزی می خوند بعد تغییر رشته داد رفت ریاضی). این تغییر رشته رو اگه من از اول می دونستم فکر کنم همه چیز خیلی خیلی فرق می کرد.

درمورد انتخاب رشته یعنی پر کردن دفترچه می گن بر اساس دانشگاه پیش برو. یعنی اول این دانشگاه و چند رشته بعد اون دانشگاه و چند رشته ازش. مثلا میزنین که برق شریف کامپیوتر شریف مکانیک شریف بعد میای میزنی که برق تهران کامپیوتر تهران مکانیک تهران. یعنی براساس ارزش دانشگاه برین جلو نه بر اساس رشته. و اینکه پذیرش دانشگاه ها رو هم در نظر بگیرین. یعضیا پذیرششون بر اساس رتبه کشوریه. بعضیا بومی گزینی دارن. حواستون به اینا باشه. 

دیگه... اصلا یه سوال: خودتون چی میخواین؟ دوست دارین چهارر پنج سال دیگه کجا باشین؟ بدون توجه به اینکه ممکنه یا نه؟ یا اینکه چه موقعیتایی باید داشته باشین. دلتون چی می خواد؟ این خیلی مهمه. حتما بهش فکر کنین و جوری انتخاب رشته کنین که اون هم مد نظر قرار بگیره. اصلا اول علاقه است بعد بازار کار.

و یه چیز دیگه واسه انتخاب رشته اون که میگن از خوش بینانه ترین حالت شروع کن، اگه رتبه ات خیلی دوره دیگه شمام خیلی خوش بین نباش. بر فرض ممکنه که رتبه شما هم پذیرفته بشه. این ممکنه رو در نظر بگیرین. یعنی اون رتبه میانگینی که تا حالا پذیرش داشته اون دانشگاه در اون رشته خاص رو شما حالا کمی مثلا تا یه صدتا دویست تا اون ور تر بگیر. مثلا کمترین رتبه ای که گرفته واسه اون رشته در سال های قبل هزار و پونصد بوده حالا شما خوش بینانه تا هزار و هفتصد در نظر میگیرین. حالا ممکنه شانس بیارین و یه مقدار بیشتر از این هم بشه. مورد بوده که بشه ولی خوب دیگه شانسه!

من اینقدر واسه کنکورم سایت و مقاله و برنامه های تلوزیونی رو دیدم، مامانم می گفت اگه همینقدر درس خونده بودی رتبه برتر میشدی:)) اینه که سوالی چیزی بود در خدمتم:)

پاسخ:
خیلی عذر می‌خوام که دیر پاسختون رو میدم.
سپاسگزارم از این همه لطف و توجّه.
یه سؤال، من سهمیه ایثارگری هم دارم(مادرم جانباز هستند)، اگه امسال انتخاب رشته بکنم و بعد پشیمون بشم و سال بعد دوباره کنکور بدم، باز هم می‌تونم از سهمیه استفاده کنم؟
و سؤال دیگه اینکه معلّمی ابتدایی جای پیشرفت داره؟ من خیلی دوست دارم که یه رشته علمی رو ادامه بدم... مثلاً علوم کامپیوتر! کلاً از تحقیقات خوشم میاد.
به‌نقل از آقای قربانی¹:
«قصد مهاجرت؟
اهمیت پرستیژ رشته؟
اهمیت پرستیژ دانشگاه؟
مشاغل مورد علاقه؟
بازار کار و شغل رشته برایت مهم است یا خود رشته؟
بازار کار رشته در زمان فارغ التحصیلی نه زمان فعلی؟
شغل دولتی یا خصوصی؟
مهارتهای مورد نیاز و مکمل رشته های مورد علاقه و سنخیت با خود؟
مهم بودن شغل برای خانواده در چه زمانی و فشار آنها؟
استعدادهای خاص در حوزه یا زمینه خاص؟
تحصیلات تکمیلی؟
یکسری چیزهای دیگه مینویسم امیدوارم بدردت بخوره.
میگویند ایده‌آل ترین حالت ممکن این هست که در رشته‌ای درس بخوانی که دردهایش قابل تحمل باشد، زخمهایش تو را از پا در نیاورد و خستگیهایش زمین‌گیرت نکند. یعنی رشته‌ای که فردا اگر به خواسته‌ها و هدفهای روز اولت هم نرسیدی حداقل خوشحال باشی که سرت را با چیزی که دوست داشتی سرگرم کردی. در واقع وصل کردن دانشگاه به لذتهایی که در زندگی دوست داری تجربه کنی.
به زبان مشاورها میشود اینکه به دنبال علاقه هایت برو. راستش این حرف در حالی که درست است می‌تواند کلی هم غلط باشد. چون هر چیزی که بخوانی، در هر مسیری که پا بگذاری و در هر جهتی که حرکت کنی بخش کوچکی از آن مورد علاقه آدم است. آن حوزه قرار نیست همه کارهایش دوست داشتنی باشد یا اساتید مورد علاقه ات را داشته باشد و اتفاقا کلی داستان دارد که مورد علاقه آدم نیست.
در دنیای دیجیتال امروز هر چیزی که انسان بخواهد در یوتیوب و پلتفرمهای مختلف میتواند یاد بگیرد و به چیزهایی که می‌خواهد دست پیدا کند. مثل قبل نیست که انسان با انتخاب اشتباه یک عمر بخواهد حسرت بخورد.
امیدوارم بهترینها براتون رقم بخوره.»

۱. https://mhghorbani.blog.ir/
۱۶ مرداد ۰۰ ، ۲۲:۳۴ زهرا بیت سیاح
در مورد سهمیه اگه روزانه قبول بشین با اون سهمیه، دیگه حق استفاده ازش روندارین. اگه غیر از روزانه باشه در صورت انصراف از رشته قبلی می تونین مجدد ازش استفاده کنید. اون هم فقط یکبار. دانشگاه آزاد هم همینطور. اگه انصراف بدین فقط یه بار دیگه میتونین از اون سهمیه استفاده کنین.
معلمی ابتدایی هم بد نیست. بستگی به خودتون داره. من بابام تربتی معلم آموزش ابتدایی خونده بوده و سی سال کارمند آموزش پرورش بود. ابتدایی سختی های خاص خودش رو داره که حتی کار رو از دبیرستان هم سخت تر میکنه! جای پیشرفت که خوب مثلا تهش یه پست مدیریتی چیزی شاید بتونین بگیرین یا اینکه مثلا بازنشسته که شدین مدرسه غیر انتفاعی بزنین:))
و در مورد اینکه رشته تحقیقاتی باشه... به این فکر کنین که اگه یه جایی مشغول شدین واقعا میل به تحقیق شما براشون مهمه؟ زمان دانشجویی آدم میتونه تحقیق بکنه حالا بعدش چی بشه دیگه خدا داند. ولی در کل اکثر رشته ها (اصلا همه شون) زمینه تحقیقات دارن. خصوصا الان بازار تحقیقات بینا رشته ای داغ شده.
راستش تهش خیلی مطمئن نمیشه نظر داد و انتخاب کرد. تا خودتون نرین تو اون رشته و تجربه اش نکنین، هر چی که هست فقط یه تصویر ذهنیه و اینکه واقعیت برای شما چقدر با این تصویر هماهنگ باشه هیچ معلوم نیست.
امیدوارم این چیزایی که گفتم به کارتون بیاد.
پاسخ:
هیچ‌جوره فکر نمی‌کنم که با ابتدایی کنار بیام! نیازم رو برآورده نمی‌کنه. علاوه بر اینکه درس‌دادن تو ابتدایی، یه قلب رئوف و صبور هم می‌خواد که من ندارم.
و در آخر واقعیت همینه که گفتید. آدم تا تجربه‌اش نکنه، نمی‌تونه قضاوت کنه.
دستتون درد نکنه. ان‌شاءالله کتابتون رو بنویسید و بخونیم.
۱۷ مرداد ۰۰ ، ۰۹:۲۸ ساجده طالبی
سلام. امیدوارم دیر نرسیده باشم. :)
یک فاکتور کلیشه‌ای ولی خیلی مهم هم علاقهٔ خود آدمه. رشته خوب هم باشه و علاقه نداشته باشی، سخت می‌شه. اگر از شهر دیگه انتخاب می‌کنی، فاکتور مسافت و نزدیکی هم می‌تونه مهم باشه.
در مورد علوم کامپیوتر هم اگر سوال ریزتری داشتی یا کمکی از من برمی‌اومد، خوشحال می‌شم بگی. :)
پاسخ:
سلام به شما
من پارسال یه کتاب خریدم به اسم نقشی بر سنگ، مبانی مفهومی کامپیوتر. با همون کتاب به مفاهیم ذهنی مربوط به کامپیوتر علاقه‌مند شدم. دوست داشتم در دانشگاه هم همون مباحث رو ادامه بدم امّا الان به یه دلایلی نمیتونم از شهرمون فاصله بگیرم و تنها انتخابِ مرتبطی که دارم، مهندسی کامپیوتره. به نظرتون میشه در ارشد، از مهندسی به علوم رفت؟ اصلاً علوم، نیاز به دانشگاه‌رفتن داره؟
+ راستی وبلاگتون هم که حذف شده.
سلام و عرض ادب:)
نظرات بقیه رو نخوندم و نمیدونم نکته‌ای که میخوام بگم رو دوستان گوشزد کردن یا خیر! به هرحال امیدوارم مفید باشه
بعد از چهارسال تحصیل در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور و تجربه چندبار کارآموزی، چیزی که فهمیدم اینه که صنعت به آدم حرفه‌ای نیاز داره و این دقیقا چیزیه که دانشگاه تولید نمیکنه. فلذا اگر پشتکار، جدیت، علاقه و پیگیری داشته باشید و خودتون رو مجهز به نیاز اون فیلدی که میخواید واردش بشید بکنید، برای بازار کار جای نگرانی نیست و به حرفهای بی اساس از قبیل" بازار فلان رشته اشباع شده" توجه نکنید. بازار کار همیشه به آدم حرفه‌ای چون شما احتیاج داره *_*
موفق باشید
پاسخ:
سلام و رحمت
خیلی هم عالی.
پس، آیا همه‌چیز به خودمون بستگی داره و در یه دانشگاه معمولی هم می‌تونیم موفق بشیم؟
تکمله‌ای به کامنت قبلی‌ام:
من در مورد رشته‌های فنی مهندسی صحبت کردم و نمیدونم شما کنکور کدوم رشته رو دادین اما فکر میکنم نکته‌ای که گفتم به طور کلی برقرار باشه:)
پاسخ:
بله! من هم کنکور ریاضی دادم.
۱۷ مرداد ۰۰ ، ۱۶:۲۸ زهرا بیت سیاح
از روی جوابتون به یکی از کامنت فهمیدم که به مباحث ارتباطی بین ذهن و کامپیوتر علاقه مندین. پیشنهاد می کنم درباره علوم شناختی یه مقداری سرچ کنین. اتفاقا بیشتر کسایی که میرن علوم شناختی یا کامپیوتر خوندن یا روان شناسی. حقیقتا هم رشته مهیجیه.
پاسخ:
البته در اون کامنت من درباره علوم شناختی چیزی نگفتم و منظورم از مفاهیم ذهنی، بحث دیگه‌ای بود.
در کل، درباره کامپیوتر میشه دو جور صحبت کرد. یکی درباره ساختار کامیپوتر و یکی هم درباره مفهومش.
ساختار کامپیوتر، بخش‌های الکترونیکی و نرم‌افزاری رو در بر می‌گیره. دانشی هم که این دوتا زمینه رو مطالعه می‌کنه، همون مهندسی کامپیوتره.
ولی رشته‌ی علوم کامپیوتر، برخلاف مهندسی، درباره مفهوم کامپیوتر و چیستی و توانایی‌های اون تحقیق می‌کنه و به قول اهالی منطق، «کامپیوتر بما هو کامپیوتر» براشون مهمه؛ چه اون رو با ترانزیستور و مدار و الکتریسیته ساخته باشند، چه با آب و لوله(از لحاظ تئوری، با آب و لوله هم میشه کامپیوتر ساخت).
۱۷ مرداد ۰۰ ، ۲۰:۲۷ ساجده طالبی
اممم.. سوال خیلی خوبیه. می‌دونی، رویکرد علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر کلا خیلی متفاوته. البته بخشی از تفاوت رویکرد تصمیم خود دانشگاه هم هست. توی یک دانشگاهی ممکنه رویکردها شبیه‌تر باشن ولی توی یه دانشگاه، ممکنه خیلی فرق کنن. درصد قابل توجهی از دروس علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر به هم شبیهن. اما تجربهٔ شخصی من از دانشگاه خودمون این بود که دروس مشابه هم با رویکردهای مختلف تدریس می‌شدن. توی فنی مدل پروژه‌ای و برنامه‌نویسی بیشتری داشت و توی دانشکده‌ٔ ما تئوری‌تر تدریس می‌شد. یه سری درس کاملا تئوری هم دربارهٔ پایه‌های ریاضیاتی علوم کامپیوتر وجود داره که فنی‌ها یا اصلا نمی‌خونن یا اینقدر مفصل نمی‌خونن. برعکس، فنی‌ها یه سری درس‌های عملیاتی‌تر دارن. این‌ها رو گفتم که بگم به طور کلی خیلی شباهت‌های اصلی بین مهندسی و علوم کامپیوتر وجود داره؛ ولی خب توی علوم یه کم نظری‌جات بیشتری می‌خونن. در واقع بذار این جوری بگم، توی مهندسی کامپیوتر سختی رشته برای پروژه‌های خیلی زیاده، توی علوم بخشی از ترم مربوط به پروژه‌هاست، اما بخش دیگه مربوط به تمارین و گاهی فهمیدن درس‌هاست که سخت می‌شه. در مورد اینکه از ارشد مهندسی کامپیوتر بیای علوم کامپیوتر، آره فکر کنم ممکنه. یک واقعیت تلخ دیگه‌ای که هست، اینه که خیلی وقت‌ها در دانشگاه‌ها کیفیت آموزشی در مهندسی کامپیوتر بالاتر از علوم کامپیوتره توی درس‌های مشابه و تنوع اساتیدشون هم معمولا بیشتره. خلاصه به نظرم کار خوبیه شاید حتی مهندسی کامپیوتر خوندن، ولی خب اگر هدفت شاخه‌های نظریه، سعی کن هدفت یادت نره و خودت یه مطالعاتی داشته باشی؛ چون فکر کنم فضای مهندسی کامپیوتر خیلی اینه که بری زودتر مشغول به کار بشی و برنامه‌نویسی کنی. البته این اصلا بد نیست و مشغول به کار هم بشو؛ ولی خب یادت نره که هدفت چی بود یا مثلا یه زمانی بذار براش. اگر هم قصد اپلای نداری، شاید برای علوم کامپیوتر و کارهای تحقیقاتی سخت‌تر از مهندسی کامپیوتر که کارهاش بیشتر عملیاتیه کار پیدا کنی.
در مورد اینکه علوم دانشگاه رفتن می‌خواد یا چی، خیلی بستگی به شاخه‌ای داره که مایلی بخونی از نظری‌جات علوم کامپیوتر. به نظرم اگر درس‌های مشترک نظری‌ای که بین مهندسی و علوم هست رو خوب بخونی و یاد بگیری، خیلی جای نگرانی نباشه. اگر شاخه‌های خیلی نظری از علوم کامپیوتر بخوای خب توی علوم امکان مانور خیلی بیشتری داری؛ ولی حالا اونقدری چیز قطعی‌ای نیست. فعلا به نظرم کارشناسی رو برو، اون وقت خودت راجع به ادامه‌اش و اینکه علوم بخونی یا نه می‌تونی تصمیم بگیری.
ضمن اینکه یه عالمه سایت وجود داره که کلاس‌های رایگانشون رو از سراسر جهان می‌ذارن که تو بری ببینی. بعضی‌هاشون گواهی معتبر هم می‌دن. قبلا پولی بود ولی از شروع کرونا خیلی‌هاشون مجانی شده. کلا به نظرم می‌تونی مهندسی بخونی ولی نگاهی هم به درس‌های علوم کامپیوتر بندازی که اگر دوست داشتی خودت بخونی. توی دانشگاه هم واقعا اگر بخوای یاد بگیری بخش خوبی از کار به عهدهٔ خودت و خودآموزه.
نمی‌دونم کمک‌کننده بود یا نه، ولی اگر سوال بیشتری داشتی یا کمکی ازم برمی‌اومد، بگو که شماره‌ام رو بهت بدم با هم صحبت کنیم.
+ نه، وبلاگم رو حذف نکرده‌ام. کد قالبش رو برداشته‌ام که چیزی نمایش نده. یه کمی ترجیح دادم دور باشم از فضای اینکه از خودم بنویسم و دارم سعی می‌کنم یه کم به زندگیم سامون بدم. حالم بهتر شد برمی‌گردم ایشالا. :)
پاسخ:
خیلی متشکّرم‌. کمک‌کننده بود.
ان‌شاءالله.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی