یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا:)

یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا:)

عمر برف است و از این‌ حرف‌ها

يكشنبه, ۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۵ ب.ظ

سعدی در گلستان می‌گوید:

هر دم از عمر می‌رود نفَسی

چون نگه می‌کنم، نمانده بسی

تا به خود آمدم، بیست‌ساله شدم. کی از فردای خود خبر دارد؟ من که می‌گویم تا در این دنیا هستیم، باید از آن استفاده‌ی درست بکنیم. از همین حالا. گیرم تا صد سال دیگر زنده‌ بمانیم؛ در این صد سال نباید سنگ‌تمام بگذاریم؟ طوری نباشد که بعدها پشت سر آدم بگویند به‌ ماندن نمی‌ارزید و همان بهتر که مرد!

فعلاً تنها آرزوی من این است که آثار کهن فارسی را بخوانم. تک‌به‌تک. خدا کند که اوّل با شاهنامه و مثنوی معنوی هم‌نشین و همراه بشوم، بعد بمیرم. خواسته‌ی زیادی است؟ یکی‌دو ماه پیش هم، توفیق دست داد و گلستان سعدی را تا آخر خواندم. افسوس می‌خورم که چرا زودتر به سراغش نرفته‌ام. حقّا که سعدی استاد سخن است. 

حالا، کتاب دیگرِ شیخِ اجل را آغاز کرده‌ام: «بوستان». اگر بخوانید، با تعجّب از خود خواهید پرسید که آیا این شاعر توانا، همان نویسنده‌ی گلستان است؟ مگر می‌شود از هرانگشت آدم هنر ببارد؟ بله، می‌شود. اگر سعدی باشی، هم گلستان را می‌نویسی؛ هم بوستان را، هم آن غزلیّات دلکش را. سه شاهکار جاودانه.

بوستان سعدی، ساده و زیبا و خوش‌آهنگ است و مثل گلستان، آموزشگاه زبان فارسی‌ست‌. ترکیبات و کلماتِ نابی دارد. سعدی، بوستان را شیوا و روان و همه‌فهم نوشته است؛ بنابراین، از خط‌به‌خط آن می‌توان درس نویسندگی آموخت.

پس، چه سعادتی از این بهتر که بوستان‌خوانده از دنیا برویم، اگر قرار بر مردن باشد؟

موافقین ۹ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۰۹
علیرضا

نظرات  (۸)

از کنکوری‌ها چه خبر؟ :)

منم دلم لک زده برلی خوندن گلستان و بوستان :(

 

 

پاسخ:
به چه کار آیدت از گل ورقی؟
از گلستان من ببر ورقی
گل همین پنج روز و شش باشد
وین گلستان همیشه خوش باشد :)

سلام. سلام.سلام... .:).

خوبه واقعاً،باید قدر لحظه هارا دانست،هر ثانیه یه هدیه ست!

چه کتاب های خوبی،مخصوصاً که داذین بوستانو میخوانین،عالیه!😃🌻

پاسخ:
سلام و ارادت :)
زنده باد.

من هنوز حافظ رو تمام نکردم

ولی ادبیات کهن فارسی یه چیز دیگه ست

آدم رو سخت پسند می کنه

پاسخ:
من به قول آقای جوان‌آراسته، با حافظ رودربایستی دارم! فهمش برام سنگینه انصافاً. خیلی خوبه که شما حافظ می‌خونید.
با این حال فکر می‌کنم که کتاب‌هایی مثل دیوان حافظ رو نباید تموم کرد چون اصلاً نمیشه. باید باهاشون انس گرفت.
۰۹ خرداد ۰۰ ، ۱۵:۴۷ محمد هادی بیات

سلام آقا علیرضا جان.

 

ان شاء الله که عمر پر از خیر و برکتی داشته باشی.

 

گلستان رو منم خیلی دوست دارم. واقعا دلنشینه...

 

تو کانال مدرسه حکمت در ایتا هم، گلستان رو تدریس میکنن: @madresehekmat

پاسخ:
سلام برادرجان
زنده باشید، هم‌چنین.
چه عالی :)
دستشون بی‌بلا.

پدرم دراومد با این مطلب! از بس نوشتم و تغییرش دادم. :/

پاسخ:
خدا شفات بده. :-)

سلام علیکم

احسنت به سلیقه و انتخاب‌های خوب شما!

ان شاء الله در زندگی همواره در مسیر رشد و تعالی باشید!

پاسخ:
سلام‌ها به شما :)
محبّت دارید بزرگوار. خدا کنه ریا نکرده باشم. 😅

هوس بوستان و گلستان به سرمان زد!

هیچوقت به این فکر نکرده بودم که این کتابها رو مثل باقی کتابها بگیرم و بخونم تا تمام بشه. فقط به قدر تشنگی می چشیدم..

شما نسخه چاپی می خونید؟

پاسخ:
بسیار هوس خوب و بابرکتی است.

بله خوشبختانه! یه کلیات سعدی رو از کتابخانه‌ی پدرم کش رفتم! و همون رو میخونم. پر از غلط املاییه ولی همچنان خوندنیه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی