یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا

یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا

صهیون چیه و اسرائیل از کجا پیدا شد؟

پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۰۲:۱۹ ب.ظ

صهیون اسم یه کوهه در بیت المقّدس. تئودور هرتزل یه روزنامه نگار بود که برای اولین بار جنبش صهیونیسم رو در جهان پایه گذاری کرد. اون یه کتاب به اسم کشور یهود نوشت و در اونجا گفت که چون یهودی ها در دنیا همیشه مورد آزار هستند باید کشور مستقلی داشته باشند. این ایده کشور مستقل از اینجا اومد.

گذشت و جنگ جهانی اول شروع شد. آلمان و عثمانی علیه متفقین یعنی انگلیس و روسیه و فرانسه وارد جنگ شدند. روند جنگ کم کم داشت به نفع گروه اول پیش می‌رفت و کار به جاهای وخیمی کشیده شد. انگلیسی ها اومدن دست به دامان قوم یهود شدن تا با دریافت کمک مالی بتونن آلمان و عثمانی رو شکست بدن. اون زمان قوم یهود به دلیل نزول خواری و واسطه گری مالی خیلی صاحب نفوذ بود، هرچند در اقلیت بود. در عوض قرار شد که انگلیس وعده ی تشکیل یه حکومت مستقل رو به یهودی ها بده و داد. اینطوری شد که یهودی ها طی یه چرخش آشکار به آلمانی ها پشت کردن و به کمک متفقین رفتند و نتیجه جنگ عوض شد.

حالا نوبت به عملی شدن وعده ها بود. بیانیه بالفور توسط انگلیس بیرون داده شد و در اون حق داشتن کشور مستقل برای یهودیان به رسمیت شناخته شد، اونم کجا؟ از دریای مدیترانه تا رود اردن. همین فلسطین کنونی. فکرشو بکنید، یه کشوری مثل انگلیس یه تعداد آواره مثل یهود رو بیاره و وسط زندگی مردم فلسطین بنشونه و بگه اینجا وطن شماست! قضیه فروش زمین ها به یهودی ها از اینجا کلید خورد که البته خیلی زود با فتوای علما متوقف شد و چیز زیادی به یهودی ها نرسید.

البته هنوز عثمانی از بین نرفته بود و با مهاجرت یهودی ها موافقت نمی‌کرد. فلسطین اون موقع هم جزوی از کشور عثمانی بود.‌ بنابر‌این انگلیس به بیت المقدس حمله کرد و حکومت اونجا رو به عهده گرفت. تا سال ۱۹۴۷ انگلیسی ها مردم یهود رو از سراسر اروپا جمع میکردن و وارد فلسطین میکردن. البته از یه جایی به بعد انگلیس گفت دیگه نمیتونم اینجا بمونم و هزینه ها رفته بالا، پس برمیگردم به کشور خودم. چه اتفاقی افتاد؟ گند زدن به یه کشور دیگه و اعراب و یهودی ها رو با هم تنها گذاشتن و بعد، کی بود کی بود من نبودم!

سال ۱۹۴۸ سازمان ملل یه طرحی داد برای فلسطین. گفت ۵۵ درصد اینجا برای یهودی ها، ۴۵ درصد برای فلسطینی ها.‌ ناعادلانه است، نه؟ بدیش اینه که یهودی ها فقط ۶۰۰ هزار جمعیت داشتن و فلسطینی ها یک میلیون و ۲۰۰ هزار. از این لحظه به بعد، اسرائیل اعلام موجودیت میکنه و کرانه باختری و غزه از هم جدا میشن. نوار غزه یه منطقه کوچیک چسبیده به دریای مدیترانه است و با مصر همسایه است. کرانه باختری که در شرق فلسطینه، از شرق با رود اردن و از غرب با مناطق اشغالی (همون ۵۵ درصد) همسایه است.

از این تاریخ جنگ اعراب با اسراییل شروع میشه و هی سعی میکنن فلسطین اشغالی رو پس بگیرن و هی شکست میخورن. نه تنها شکست میخورن که باز هم خاک از دست میدن و اسرائیل بزرگتر میشه.

حالا قبول، اون ۵۵ درصد و مناطق بعدی که به دست آوردن، نوش جونشون که نه، کوفتشون بشه. چرا به کرانه باختری و نوار غزه دست درازی میکردن؟ اینجا بود که دیدن نه، اسرائیل کوتاه بیا نیست. از اون تاریخ تا حالا، اسرائیل تو خاک فلسطین شهرک سازی میکنه، آب و برق و همه منابع رو هم در اختیار داره و راحت آدم میکشه و بازم طلب کاره. 

یه نکته دیگه هم هست راجع به آوارگان فلسطینیه که حدود ۵ میلیون جمعیت دارن. اینا از کشورشون رانده شدن و اجازه برگشت ندارن. تو معامله قرن ترامپ هم که مثلاً قرار بود مسئله فلسطین رو حل کنه، اسمی از این بیچاره ها نیومده بود.

این یه خلاصه خیلی خیلی فشرده بود از پادکستی که شنیده بودم. منبعش اینجاست.

موافقین ۹ مخالفین ۳ ۰۲/۰۷/۲۰

نظرات  (۵)

۲۰ مهر ۰۲ ، ۱۵:۰۰ هیپنو تیک
چه جالب....

ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم
ممنون از شما
۲۰ مهر ۰۲ ، ۱۹:۴۱ Amirreza ‌‌‌Zarandi
نمی‌دونستم، واقعاً جالب بود برام👏🏻
پاسخ:
ارادت :)
من یه چیزی تو این پادکست برام گنگ بود

تحقیرهایی که گفته میشه یهودیا از دست مسیحی‌ها متحمل شدن مشابه و حتی تندتر از تحقیر سیاه‌پوست‌ها توسط سفید پوستها بود
درست؟
حقوق اولیه‌اشون هم زیر پا گذاشته میشد
درست؟
پس چطور همچین جماعت مظلوم محجوری میتونستن همزمان با لگدمال شدن ثروتمندترین های کل اروپا هم باشن؟؟؟ مگه نه اینکه عزت و احترام با ثروت و دارایی رابطه تنگاتنگی داره؟


بعد تازه هم زمان با همه ظلم و ستم‌های علیه یهود که در پادکست گفته شد، ما دانشمندان و افراد برجسته یهودی زیادی در تاریخ داریم که اتفاقا من چیزی از سختی کشیدن بخاطر یهودی بودن تو زندگی‌نامه‌اشون نشنیدم!
چطور حقوق انسانی از کسی گرفته میشه اما به مدارج بالا میرسه بدون سختی خاصی ؟!
پاسخ:
حرفتون درسته ولی شاید جدیداً این راحتی‌ها براشون ایجاد شده

جدّی پادکست رو به این سرعت گوش دادید؟
۱۹۴۸ اسرائیل رسماً تشکیل شده.
نگاه کنید به یه قرن قبلش
حداقل یک قرن قبل من که مشکل خاصی نمی‌بینم

انیشتین متولد ۱۸۷۹
زیگموند فروید متولد ۱۸۵۶
کارل مارکس (بنیانگزار مارکسیسم) متولد ۱۸۱۸
مازلو متولد ۱۹۰۵



اولین فیلم هالیوود سال ۱۹۰۸ کلید خورده. هالیوود مال کیه؟ والت دیزنی رو برید ببینید. اگه قضیه فقط فرار از یهود ستیزی بود و دنبال یه سرزمینی برای پناه بردن بودن که حول و هوش ۱۹۴۸ باید ناامنی محض براشون می‌دیدیم. چرا نمی‌بینیم؟
پاسخ:
یه سؤال:
آیا رفاه نسبی یه تعداد از یهودیان رو میشه به همه‌شون تعمیم بدیم؟
اینکه انیشتین و زیگموند فروید در زندگی موفق بودند، آیا به این معناست که بقیه هم‌کیشانشون هم اینطور بودند؟
من به رفاه این آدمها کاری ندارم. به این کار دارم که با خیال راحت در جوامع علمی قدم زدن و هیچوقت آزار خاصی ندیدن با شاید به گوش من نخورده. وقتی میگن حقوق انسانی‌اشون زیر پا گذاشته می‌شده یعنی حق تحصیل درست حسابی هم نداشتن چه برسه به اینجا برسن!
وقتی شرایط شکوفایی مهیا باشه، اونهایی که پتانسیل درخشش و شکوفایی داشتن به درجات بالا می‌رسن
پس بله ارتباط داره
نمیشه گفت حتما و لزوما همه‌اشون، اما به هر حال بستر برای ۱۰۰۰ نفر فراهم میشه که ۱ نفرشون در تاریخ ماندگار بتونه بشه. و این ماندگار بدون مقاومت خاصی از سمت عموم جامعه بوده (بازهم میگم یا لاقل من ندیدم هیچ مقاومت و تحقیر خاصی رو متحمل شده باشن تا به اینجا برسن)
سیاه پوستها رو نگاه کنید! تو مدرسه کنار یه سفیدپوست نشستن هم براشون آرزو بوده. چقدر طول می‌کشه تا سیاه پوستها به مدارج بالای علمی برسن؟ و تازه به نظرتون این رسیدن و این موفقیت بدون تحقیر و طعنه است؟ ایا تحقیرها و طعمه‌ها و نژادپرستی‌هایی که می‌بینن نمیشه یکی از بزرگترین و مهمترین قسمت‌های زندگی‌نامه‌اشون؟
چرا سیاه پوستهای معروف هم حول و هوش آزادی خودشون و لغو برده‌داری و موسیقی‌های آزادی‌خواهانه کار کردن نه فیزیک و شیمی و چه و چه؟ چون دغدغه‌اشون ابتدایی‌ترین چیزهای زندگی‌اشون بوده؟ این شرایط رو برای یهودی‌ها میبینید؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی