یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا

یاکریـم

اسم یه پرنده، صدازدن خدا

دو کلمه درباره‌ی مناظره

يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۳ ق.ظ

فرض کنید همین حالا، مناظره‌ی ریاست‌جمهوری از تلویزیون پخش می‌شود. موضوع مناظره، اقتصاد است. خب، اگر بخواهم نظر خودم را بگویم، باید اعتراف کنم که از اقتصاد سر در نمی‌آورم. بنابراین، نمی‌توانم تشخیص بدهم کدام برنامه اقتصادی کاربردی‌تر است و کدام نامزد فکر و اندیشه‌ی بهتری دارد. اصلاً این‌ها را بیخیال، هرچه گوش تیز می‌کنم، از حرف‌هاشان چیزی دستگیرم نمی‌شود. خوابم می‌برد!

امّا برای خودم معیاری تعیین می‌کنم، برای توجّه به حداقل‌ها. معیار من یک‌جورهایی شبیه همان تکنیک کنکوری است: «حذف گزینه». یعنی گزینه‌های بدتر را کنار می‌زنم تا به خوب‌ها و خوب‌ترها برسم.

حالا معیار من چیست؟ خیلی ساده است: «نامزد انتخاباتی، درست به همان چیزی جواب بدهد که مجری از او پرسیده است!» پیچیده بود انصافاً؟ کاری ندارم که پاسخ او به مجری چه اندازه علمی و منطقی باشد یا اهل‌فن آن‌ را بپذیرند. فعلاً دارم از حدّاقل‌ها می‌گویم. به‌عبارتی، منظورم این است از فلانی سؤال کنند و او هم به بیراهه نرود.

همان اوّل بسم‌الله، بحثِ حقوق زنان را وسط نکشد. نبودِ برخی نامزدهای ردصلاحیت‌شده را بهانه نکند. اخلاق را زیرپا نگذارد. کلّ حرفش را به کارنامه‌ی فلان دولت اختصاص ندهد. دفترِ طویلِ برنامه‌هایش را به رخ من نکشد و بی‌آنکه دوکلمه حرف حساب بزند، مرا به سایت شخصی‌اش حواله ندهد؛ آخر چنین کسی اصلاً چرا به مناظره آمده؟‌ علاوه بر این‌ها، بهتر است که آن نامزد انتخاباتی، شعر هم نگوید.

همین. به نظر من فقط یکی دو نفر یا شاید سه نفر معیار مرا رعایت کردند؛ یعنی راجع به چیزی سخن گفتند که مجری ازشان پرسیده بود.


نظر شما چیست؟ به‌دور از هرگونه تعصّبِ جناحی بگویید؛ آیا کسی از این هفت نامزد را پسندیدید؟ اگر آره، از چه چیزش خوشتان آمد؟ و اگر نه، چه چیزی نداشت که شما را راضی نکرد؟

موافقین ۷ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۱۶
علیرضا

نظرات  (۱۳)

منم دقیقا با رد گزینه جلو میرم :)

 

سه نفر رو حذف کردم تاحالا

بقیه هم باید بررسی کنم...

پاسخ:
کنکور رو طرز تفکر همه‌مون سایه انداخته. :)

خداقوّت. مایل هستید بگید کدوما؟ و چرا ردّشون کردید؟

جناحی دقت نکردم اصلا

اونایی که هوچی‌گری کردن فقط. بیخودی شلوغش کردن تا محبوبیت جمع کنن. اونایی که برنامه‌هاشون تخیلی و غیرعلمیه. و اونایی که برنامه‌ ندارن اصلا. 

 :)

 

اون دو نفری که دقیقا به سوالات جواب دادن رو منم نظرم روشون مثبته. درسته متخصص نیستم اما بعضی چیزها رو دقت کنی متوجه میشی اینکه این برنامه‌ها واقعاعملی به نظر میاد و حساب شده است...

 

هرچنده چند درکل نسبت به سال‌های قبل مناظره‌ی سژح پایین بود به نظرم

پاسخ:
کاملاً درسته. با این داد و فریادها فقط کار ما رو راحت کردند.



آره، حق با شماست. حالا که فکر می‌کنم همچین مناظره‌ی پیچیده‌ای هم نبود. نسبت به سالهای قبل کودکانه‌تر بود انگار. البته خوبه که شما قبلی‌ها رو یادتونه. من فقط یه تصویر محو از ۹۶ یادمه!

سلام.

قطعا هستن کسانی که مورد پسند باشن. اما این بین تنها یک نفر بود که واقعا برنامه جامع و کاملی داشت و بیشتر از برنامش برای آینده صحبت می کرد تا تخریب دیگران، بی احترامی و پرت و پلا گفتن!

پاسخ:
علیک سلام
بسیار هم عالی.
فکر کنم نامزد شماره یک منظورتون باشه. :)
۱۶ خرداد ۰۰ ، ۱۲:۰۹ محمدحسین پارسائیان

با اینکه همه اسمش رو نبردن ولی بیشتر ویژگی‌های گفته شده برای نامزد شماره ۷ نبود؟

پاسخ:
سلام
راست میگید! همه‌اش که درباره‌ی اون بود. :/
۱۶ خرداد ۰۰ ، ۱۳:۳۲ محمد قاسم پور

سلام علیکم.

همتی و رضایی و مهرعلی رد.

 

زاکانی مناسب سال های 92 و 96

 

مناسب: جلیلی، رییسی و قاضی زاده.

پاسخ:
علیکم السلام
چه اشاره‌ی بی‌پرده‌ای. :)
منم موافقم.

سه نفر آخر رو به ترتیب نوشتید؟
۱۶ خرداد ۰۰ ، ۱۴:۱۴ محمد قاسم پور

بله ترتیب است. حالا دو نفر اخر شاید جابجا شوند.

پاسخ:
متشکّرم.
۱۶ خرداد ۰۰ ، ۱۷:۴۰ ساجده طالبی

من سالهاست مناظره نمی‌بینم. در واقع، آخرین بار سال ۸۸ مناظره‌ها رو دیدم. :)

انتخابم رو هم پیشتر توی وبلاگم نوشته بودم.

پاسخ:
طوفانی‌ترین مناظره بوده قاعدتاً. :)
من اولین باریه که به طور جدی دارم مناظره می‌بینم.
۱۶ خرداد ۰۰ ، ۱۹:۱۳ هانیه معینیان

من اصلا مناظره نمی‌بینم :)

مناظره‌های به این شکل اصلا مناظره نیست تخریبه! بیراهه است بیشتر تا راه...

پاسخ:
آخه جز مناظره، راه دیگه‌‌ای برای شناختن نامزدها نیست! یا بنده نمی‌شناسم. :)
۱۷ خرداد ۰۰ ، ۰۹:۲۶ زهرا بیت سیاح

تو خونه ما بخوای نخوای از اخبار آگاه میشی. بابام خوره اخبار هستن و صداشم تا ته زیاد میکنن. حالام که با مامانم قفلی زدن روی مناظره ها. گهگدار تحلیل های خانوادگی می کنیم. 

و بلی نمی دونم چرا اینقدر جیغ حیغ می کنن؟ :/ دولت قبلی که تموم شد رفت دیگه هم قرار نیست که انتخاب بشه. الان شما چیکار می خوای بکنی؟ حالا هی دولت قبلی رو آنالیز و تحلیل کن هی زیرآب این و اونو بزن. چی مشه آخه تهش؟؟

 

پاسخ:
چه جالب! خدا سایه‌شون رو بالا سرتون نگه داره. :)

راستش من فکر می‌کنم که نباید انتخابات رو تمام‌شده بدونیم. هنوز هم ممکنه که خدای نکرده، نظر مردم عوض بشه و مثلاً رأی بدهند به امثال همتی. تفاله‌های دولت فعلی‌.
۱۷ خرداد ۰۰ ، ۱۴:۳۶ زهرا بیت سیاح

به نکته ظریفی اشاره کردین:)

پاسخ:
:)

بله آقای سین جیم:)

البته امسال دیدن مستند های هر نامزد خیلی خیلی کارآمدتر از دیدن مناظره بود به نظرم... بیشتر وقتمون تلف شد! 

پاسخ:
چه خوب. متأسفانه سراغ مستند نرفتم هنوز!
۱۹ خرداد ۰۰ ، ۱۵:۴۷ محمد هادی بیات

سلام آقا علیرضا.

 

تو مناظره و ایام انتخابات، وعده زیاد داده میشه،

حرف زیاد زده میشه،

به نظرم بهترین معیار برای شناخت افراد، اولا توجه به کارنامۀ اشخاصه و بعد اراده برای انجام وعده ها...

 

کسی که دم از از حقوق زنان می زنه ولی هیچ معاون زنی تا حالا نداشته!!!

و و و

قسم حضرت عباس رو باور کنیم یا دم خروس رو؟

پاسخ:
 سلام آقا هادی 
ممنونم از روشنگری. :)

سلام

من از مناظره اول دو نفر رو خط زدم.بشدت آشفته شدم وقتی توهین ها و یکسری بچه بازی های این دونفر رو دیدم و همینطور وقاحتشون.برای جناح ها هم که درواقع به جز دو نفر (البته نه اون دونفری که خطشون زدم) بقیه رو نمیدونستم جناحشون چیه و کاری نداشتم به جناح و ندارم.اما بعدا فهمیدم دونفری که خط زدم هم جناح دولت فعلی هست. دلیل خط زدنم توهین و بی پاسخ جامع بودن. سو استفاده از مسائلی مثل بانوان و قومیت ها و زیر سوال بردن بقیه کاندید ها و سواد شون به جای پاسخ دادن به سوال ها و طرح راهکار ها و برنامه هاشون برای حل مشکلات کشور.

به هرحال ترجیح میدم به کسی رای بدم که برای پیشرفت کشور برنامه داشته باشه نه تخریب دیگران. واقعا یکسری حرفا خیلی شرم آور بود من نمیدونم چطوری با وقاحت اومدن و حرف زدم این دو نفر و همه چیز رو به گردن دولت های آینده انداختند :ا

 

پاسخ:
علیک سلام
به یاکریم خوش آمدید. :)
من هم از صحبت‌های بعضی نامزدها نزدیک بود بالا بیارم! تباهی و پستی رو به منتهیٰ‌درجه رسوندند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی