دربارهٔ غریب

از قبل هم می دانستم قرار نیست با فیلم فاخری رو به رو شوم. ولی برای گذران وقت هم که شده پای فیلم نشستم، آن هم در سینمای قاف که بچه های خودمان راه انداخته اند. فیلم آغازی مهیب داشت، آنجا که شهید بروجردی در راه برگشت به خانه با سیلی از نیروهای کرد رو به رو شد که راهش را بسته بودند و قصد کشتنش را داشتند. بعد کات خورد به خاطرات قبلی محمد بروجردی و مبارزاتش. حدود نصف فیلم با صحنه های بیهوده و بعضاً شعاری گذشت و سرانجام اندکی هیجان به فیلم تزریق شد، خصوصاً آنجا که شهید بروجردی در دام کاک شوان می افتد و راه فرارش بند می آید. یا بعدترش توبهٔ سیروان کُرد و آن صحنهٔ آتشین.

در نیمه ی دوم جلوه های ویژه ی فیلم دیدنی است. در نیمه ی اول کمتر. پایان فیلم قابل حدس بود و نگفته هم پیداست که چه اتفاقی می افتد، از همان دقایقی که فیلم آغاز می شود و قهرمان و ضد قهرمان را می بینیم‌.

در کل بخواهم بگویم، فیلمی نیست که در خاطر آدم بماند. شهید بروجردی البته عزیز است و یادش در دلها جاودانه است امّا فیلم غریب نتوانسته به اندازه ی شهید موفق باشد. صحنه های اخلاقی و از خودگذشتگی های شهداگونه ای که این روزها مثل نقل و نبات در فیلم های دفاع مقدسی ریخته است، دیگر کارکرد خودش را از دست داده است. همین فیلم را وقتی در کنار فیلم هایی مثل چ یا ماجرای نیمروز قرار می دهم که تقریباّ حال و هوای یکسانی دارند و به نبرد با گروهک های تندرو اشاره می کنند، آنها یک سر و گردن بالاتر می ایستند. همین.

علیرضا ۲۸ ارديبهشت | ۴۷:‎۰۰ ۱۵۷ ۱۲ ۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
avatar بهار  زاد بهار زاد ۲۸ ارديبهشت | ۵۹:۰۱
البته با احترام به تفاوت سلیقه و نظر، اتفاقا من این فیلم رو خیلی دوست داشتم. طوری که میخواستم برای بار دوم هم ببینمش. حتی تا مدتها بعد از تماشاش فکر نمیکردم کلیشه وار باشه تا وقتی که نظر کسی رو خوندم مبنی بر اینکه فیلم براش صحنه های شعارگونه داشته. تازه اون موقع بهش فکر کردم و به نظرم رسید که شاید بعضی صحبتها و اصرارهای شخصیت شهید توی فیلم این طور به نظر برسه ولی بازم برای من این شدت شعاری بودن رو نداشت.
از موقعیت مهدی بیشتر دوستش داشتم، و هنوز مدت زیادی از تماشاش نگذشته ولی فکر میکنم توی خاطرم بمونه.
علیرضا avatar پاسخ علیرضا ۲۸ ارديبهشت
خواهش می‌کنم. به هرحال قرار نیست همه ی مخاطبان این وبلاگ مثل بنده فکر کنند. 
به نظرم مقایسه ی فیلم با چ درست تر باشه. توی فیلم چ شهید چمران باز هم خط سیر مشابهی با بروجردی غریب داره و باید تا جایی که میتونه مسائل رو با زبان صلح رفع و رجوع کنه و دست به اسلحه نبره‌. منتها کاراکتر چمران در چ نسبت به بروجردی در غریب واقعی تره و دغدغه های انسانیش رو می بینیم، مثل وقتی که دلش برای خانواده اش تنگ میشه. حقیقتش یک مشکلی که با غریب داشتم این بود که شهید برام باورپذیر نبود.
علاوه بر این حجم زیادی از جملات شعاری توی فیلم بود که مثل سیلی می خورد به صورت آدم، از همون جمله ها که میشه باهاشون کلیپ ساخت! ولی منکر جذابیت های فیلم نیستم به خصوص طراحی صحنه و جلوه های ویژه و اون صحنه ی و جعلنا من بین ایدیهم...
avatar بهار  زاد بهار زاد ۲۸ ارديبهشت | ۲۴:۰۲
راستش فیلم چ رو خیلی خیلی کم یادم میاد. خیلی وقت پیش دیدمش و اون موقع سنم اصلا به فهم درست و حسابیش قد نمیداد! باید دوباره ببینم تا بتونم تفاوتا و شباهتاش با غریب و شاید مزیت و برتریش رو بفهمم.
درسته، به نظرم غیر از یه سری اصول کلی، اینجا تفاوت نظر و دیدگاه و سلیقه هم دخیله.
علیرضا avatar پاسخ علیرضا ۲۸ ارديبهشت
صد در صد سلیقه تأثیر داره.
حالا که تا اینجا اومدین، این لینک رو بهتون پیشنهاد می‌کنم بخونید:
https://www.filimo.com/shot/150909/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%BA%D8%B1%DB%8C%D8%A8/
avatar شاگرد خیاط شاگرد خیاط ۲۸ ارديبهشت | ۴۸:۰۴
مشکلم با چ
چندان که با اکثر کارهای حاتمی کیا
اینه که
درگیری درون گفتمانی قهرمانهای قصه
از درگیری بیرونی شون با ضدقهرمانها
و با محیط
بیشتره
و این
واقعیت نداره
علیرضا avatar پاسخ علیرضا ۲۸ ارديبهشت
از کجا مطمئنید که واقعیت نداره؟
avatar میم مهاجر میم مهاجر ۲۸ ارديبهشت | ۱۲:۱۲
من وقتی فیلم رو دیدم متعجب شدم از حجم تعریف و تبلیغی که قبلش در مورد فیلم شنیده و دیده بودم...
حس کردم کمبود آثار با کیفیت‌تر در جشنواره فجر بوده که به کمک فیلم اومده، یعنی موفقیت در میدان بی‌رقیب!
خیلی گل‌درشت بود مفاهیمی که بنا بود منتقل بشه و این اتفاق فقدان هنرمندی رو می‌رسونه.
فیلم بدی نبود، ولی اصلا در حد اون همه تمجیدی که من حداقل مواجه شدم باهاش، نبود.
علیرضا avatar پاسخ علیرضا ۲۸ ارديبهشت
دقیقاً همین چیزیه که گفتید...
موفقیت در میدان بی‌رقیب!
avatar در حوالی اریحا... در حوالی اریحا... ۲۸ ارديبهشت | ۱۵:۱۶
فیلمشو از بقیه فیلم های دفاع مقدس که در طول 10 سال گذشته ساخته شده، بیشتر دوست داشتم
علیرضا avatar پاسخ علیرضا ۲۸ ارديبهشت
حکم آنچه تو فرمایی... 
avatar بهار  زاد بهار زاد ۲۸ ارديبهشت | ۴۵:۱۷
ممنون بابت لینک نقد. خوندمش.
فقط اینکه میدونید منتقد و نویسنده ی اون متن کی هست؟ اسمی پایین متن ننوشته بود.
علیرضا avatar پاسخ علیرضا ۲۸ ارديبهشت
خواهش می‌کنم.
نویسنده‌اش سید احسان عمادیه که بالای صفحه اسمش هست.
avatar بهار  زاد بهار زاد ۲۸ ارديبهشت | ۵۰:۱۷
آهان، بالای متن رو ندیدم. ممنون
avatar حمیدرضا ‌‌‌ حمیدرضا ‌‌‌ ۲۸ ارديبهشت | ۰۹:۱۹
فیلم هیچ پیامی نداشت. یعنی اصلا محتوا نداشت متاسفانه...
علیرضا avatar پاسخ علیرضا ۲۸ ارديبهشت
نه دیگه تا این حد :)
ولی فکر کنم منظورت اینه که محتوا و فرم با هم همخوانی نداشتن یا فرمش قوی نبود.
avatar حمیدرضا ‌‌‌ حمیدرضا ‌‌‌ ۲۸ ارديبهشت | ۰۹:۲۰
پیام نداشت دیگه! چه پیامی داشت؟ لطفا پیام فیلم را در یک خط توضیح دهید.
علیرضا avatar پاسخ علیرضا ۲۸ ارديبهشت
پیام شعاری که زیاد داشت...
ایثار و فداکاری و اینها...
ولی در کل موضوعش زندگی شهید بود.
avatar zynb am zynb am ۲۸ ارديبهشت | ۲۱:۲۱
سلام
با خوندن متن نقد شما خیلی تعجب کردم
من منتقد نیستم ، اما می‌تونم بگم فیلم و نقد فیلم زیاد دیدم
به نظرم اصلا کلیشه‌ای و شعارگونه نیومد
صحنه‌ها خیلی برام قشنگ و جذاب بود
و از روزی که فیلم رو دیدم هر روز صحنه‌هاش میاد جلو چشمم..
در کل خیلی دوستش داشتم .
برام جالب بود این نظر چون فکر‌ می‌کردم همه این فیلم رو دوست داشتن.
علیرضا avatar پاسخ علیرضا ۲۸ ارديبهشت
سلام 
راستش برای من که موقعیت مهدی و چ و ماجرای نیمروز رو دیده بودم، یه مقدار کلیشه ای بود. ولی در کل ارزش دیدن داشت.
avatar رازی -- رازی -- ۲ خرداد | ۰۸:۱۷
سلام
حمیدیان بازی قابل قبولی داشت. ولی درام فیلم بچگانه بود. اینکه سمت خودی رو فرشته نشون بدی و سمت مقابل رو هیولا!

یه سکانسش خوب بود. اونجا که بروجردی موقع نماز صبح، به اون نیروی نفوذی چنین مضمونی گفت: "امر به معروف همین اذانه، نه بیشتر"
این نگاه اگر تو جامعه‌مون حاکم بشه، شاید خیلی از دعواها فروکش کنه.
علیرضا avatar پاسخ علیرضا ۲ خرداد
سلام و درود
درسته، با سفیدنمایی یا سیاه‌نمایی محض موافق نیستم.
در کل از این سکانس‌های خوب زیاد داشت ولی مجموع اینها برای ساختن یه «فیلم» کافی نیست.
avatar حسن صنوبری حسن صنوبری ۲ مرداد | ۳۸:۱۶
سلام و ادب
استفاده کردم
علیرضا avatar پاسخ علیرضا ۲ مرداد
سلام و ارادت
لطف دارید.